Nej, det är inte bara en hemsida!

Som alla investeringar bör en webbsatsning naturligtvis utgå från ett tydligt fokus på ROI. Säljer ni något så se då till att er webbsajt blir er bästa säljkanal. Identifiera er viktigaste målgrupp och använd hela nätet som redskap för att driva rätt trafik till er.


Vi har skrivit det tidigare, men det tål att upprepas. Det är svårt att utveckla bra webblösningar som faller alla i smaken och uppfyller sitt syfte. Och tyvärr låter vi ibland kreativiteten stå i vägen för det som är det absolut viktigaste nämligen: varför vi ska ha en webbsajt over huvud taget.

Anledningarna kan variera och vi har inte alla svaren, men när ni pratar med en webbyrå så rekommenderar vi att ni diskuterar följande frågor: Vad är det vi ska sälja? Vilka är vår huvudmålgrupp? Hur ska vi driva dem till sajten? Hur ska vi få dem att köpa det vi vill? Och hur ska vi underhålla innehållet? Finns inte dessa frågor med så är ni fel ute. Tyvärr, men så är det.

Huvudpoängen i en mogen webbstrategi fokuserar på konvertering, kärnverksamhet och image. För att göra det enkelt ställ er frågan varför ni vill att personer ska besöka er sajt. Välj sen det svar som känns mest prioriterat och lägg er energi där.

I faktarutan har vi sammanfattat hur vi själva tänkt kring vår sajt.

Sen är det som sagt svårt att träffa helt rätt. Att hålla en stringens och vara tydlig samtidigt som man har så mycket man vill berätta gör det svårt. Det handlar om att lägga sig på rätt nivå. Våga göra lite fel och kasta det som inte blev bra. Kom bara ihåg att hela tiden fråga er: Hur leder detta till att vi gör bättre affärer? Och ställa det mot vad ni kan göra istället.

Sen kör. Ni kommer göra massa misstag och fokusera på fel saker, men kom igen, det är ju bara en hemsida.